Posts

Musikalitet

Image
Har du nogensinde prøvet at forklare hvad musikalitet er til et barn på 12? Det har jeg. Det er ikke simpelt, for når man er tolv så tror man stadig alt er opdelt i rigtigt og forkert, sort og hvidt - og det er der jo faktisk også mange voksne der tror. Men hvis det var så simpelt, så var det vel nok en hel del nemmere at være menneske i denne brogede verden?!. Ja, fordi så ville verden ikke være broged, men sort eller hvid. Nå, men til børn som voksne der har brug for at få genopfrisket hvad musikalitet er.  Musikalitet er en evne til at både at være detaljeorienteret og at se helheden på samme tid. At kunne mærke, fornemme og lytte mens man samtidig er teknisk velfunderet i noder, harmonier og rytmer. Der findes efterhånden en del faktuel data der forklarer at musik, og det et spille et instrument, er en aktivitet der kræver at hele hjernen tager del. I skarp modsætning til sådan som vi ellers normalt bruger hjernen, hvor alt ligsom foregår i forskellige områder og kasser.  ...

At blive modig

Image
Hvordan fremelsker man mod?  Bliver man mere modig af at være tryg eller ved at være udfordret? Er mod i det hele taget bare noget man enten har eller ikke har, og kan det dermed faktisk ikke læres og fremelskes? Er man simpelthen født med eller uden?! Jeg mener bestemt at mod kan læres og fremelskes, og jeg har set det ske. Jeg har set stemmeelver lære at have mod uden at jeg helt har forstået hvordan jeg har fremelsket det i dem, men der er nogen fællestræk som gør sig gældende for alle dem hvor det er lykkedes.  - nysgerrighed Regel nummer et er; søg mere viden. Et klart fællestræk for de der bliver modigere er, at de aktivt opsøger mere viden, flere oplevelser og større forståelse. De går som udgangspunkt ud fra at der noget de ikke ved, og at de må søge forståelse på en eller anden måde. Med den dybere forståelse kommer der ofte også et større mod, og en villighed til at søge videre og blive modigere... - vilje Mod og vilje er nært beslægtet, men er dog på ingen måde det...

Mennesket og instrumentet

Image
At tage imod og give feedback på en konstruktiv måde er et vigtigt element af at være menneske, men endnu vigtigere som kunstner der arbejder sammen med andre kunstnere og imellem kunstarter.  Det handler ikke om feedback på faktadrevet information som i mange andre jobs, men om smag, subjektive parametre og forskellige typer af kommunikation. Dertil kommer at det er nemt at komme til at tage kritik personligt og føle sig ekstra sårbar omkring sin stemme og sin kunst. Stemmen er et instrument, men uden mennesket inden i er det som om det ikke helt spiller. Mit arbejde som stemmecoach handler om at give feedback. Feedback om hvordan mennesket inden i instrumentet kommer ud igennem instrumentet. Der er faktuelle parametre og tekniske færdigheder og der er subjektive, ubevidste og menneskelige parametre. Det ene uden det andet er meningsløst når det kommer til stemmen. I de 10 år jeg har været stemmecoach er jeg blevet mere og mere klar over at de er to sider af samme sag, og at jeg ...

Det Sociale Stemmearbejde

Image
Vi har en fantastisk aktiv korkultur og fællessangskultur i Danmark, og jeg er så taknemlig for at være vokset op i den!   Jeg har dog de sidste 15år været væk fra den kultur (boet i udlandet) og har arbejdet professionelt som sanger, skuespiller og stemmeunderviser i New York i 10år, uden at nogen har sagt et eneste ord om kor eller fællessang.  Jeg er fornyeligt flyttet tilbage til Danmark hvor der igen er fællessang og kor over alt. Det har sat nogen tanker igang omkring hvad det er det sociale stemmearbejde egentlig skal og kan - og hvad det IKKE kan - for i jublen over fælles syngning kan man godt blive lidt revet med af stemningen! Kor- og fællessang for alle aldre er fællesskabsbyggende og lærer en bogstaveligt talt, at lytte til hinanden og rette ind. Rette ind til fælleskabets klang, melodi og rytme, og i kor sammenhæng ofte flerstemmig harmoni.  Når man synger sammen med andre lytter man nemlig helt anderledes til ens egen stemme og man lærer kinetisk (med hele ...

Stemmen der kan mærkes

Image
Hvad er det der gør at vi bliver rørt af et andet menneskes stemme? Hvorfor synes vi et andet menneske lyder sexet, trist, varm eller excentrisk? Hvorfor gør deres stemme noget ved os? Hvorfor mærker vi det andet menneske gennem måden de bruger deres stemme på? Umiddelbart tænker man ikke over det. Lyden af vores stemme og dens klangfarver er bærere af ubevidst kommunikation, og ligesom kropsprog og gestik gør det dybt (ubevidst) indtryk på os.   Du tror måske jeg nu taler om at vise og tale om følelser, men det er faktisk det der sker inden du registrer en følelse og eventuelt taler om den, der ligger til grund for denne kommunikation.   Det er en ren kropslig reaktion og den er instinktiv. Inden du lærer et sprog kommunikere du udelukkende på denne måde med din stemme - og dit liv er afhængig af det! Et barn der ikke kan græde eller lave lyd er ilde stillet.   Det handler om det der sker i den del af vores hjerne som vi deler med de andre pattedyr ( paleomammalian compl...